زبان توت فرنگی

زبان توت فرنگی نامی است که به زبان متورم و ناهموار داده می‌شود. در بیماری زبان توت فرنگی، زبان بزرگ شده و بسیار قرمز است، مانند توت فرنگی یا تمشک و گاهی اوقات، زبان چند روز قبل سفید می‌شود.

زبان توت فرنگی خودش یک بیماری نیست. زبان قرمز و ناهموار با جوانه های چشایی بزرگ شده نشانه یک بیماری یا اختلال زمینه‌ای است. فردی که زبان توت فرنگی دارد، رنگ زبانش معمولا قرمز است. همچنین گاهی اوقات  ممکن است رنگ زبانشان سفید باشد و متورم به نظر برسد. رنگ و برآمدگی های جوانه چشایی روی سطح زبان ممکن است آن را شبیه توت فرنگی یا تمشک کند.

ما دراین مقاله علائم و شرایط زمینه‌ای که ممکن است باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود را بررسی خواهیم کرد. همچنین نحوه درمان و شرایطی که باعث ایجاد زبان توت فرنگی می‌شود را بررسی می کنیم.

حقایقی در مورد زبان توت فرنگی:

زمانی که فردی زبان توت فرنگی دارد، زبانش ناهموارتر از حد معمول به نظر می رسد. زبان توت فرنگی ممکن است نشانه حساسیت غذایی یا دارویی باشد. درمان زبان توت فرنگی به ریشه یابی علت اصلی آن بستگی دارد.

علائم زبان توت فرنگی چیست؟

زبان توت فرنگی  زبانی است که رنگ آن قرمز و ناهموار است و این ناهمواری ها آن را شبیه پوست توت فرنگی می‌کند.

اگر فردی زبان توت فرنگی داشته باشد، زبان او ممکن است علایم زیر را داشته باشد:

1. قرمز یا قرمز با لکه های سفید
  2. متورم
  3. پوشیده از برجستگی های کوچک و بزرگ
  4. زبان این افراد ممکن است با خوردن و یا آشامیدن تحریک شود یا درد داشته باشد.

فرد مبتلا به زبان توت فرنگی ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کند. این علایم مربوط به شرایط زمینه‌ای است که باعث این بیماری شده است.

علل ابتلا به زبان توت فرنگی

شرایط متعددی می‌تواند منجر به زبان توت فرنگی شود. درک هر یک از علل احتمالی و علائم منحصر به فرد آن به شما کمک می‌کند تا بفهمید چرا ممکن است فردی دچار بیماری زبان بزرگ و زبر و اصطلاحا زبان توت فرنگی شود. برخی از شرایط زمینه‌ای که ممکن است باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود در زیر بررسی شده است.

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی وضعیتی است که معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. باعث التهاب برخی از شریان ها می‌شود. علاوه بر زبان توت فرنگی، بیماری کاوازاکی ممکن است باعث موارد زیر شود:

• کهیر
  • چشم های قرمز و تحریک شده که می‌تواند ترشح غلیظ داشته باشد
  • لبهای خشکیده و ترک خورده
  • تورم در دست ها و پاها
  • تب شدید
  • بثورات پوستی
  • لایه لایه شدن پوست

مخملک

گلودرد استرپتوکوکی که به درستی درمان نشود می‌تواند به یک بیماری باکتریایی به نام مخملک تبدیل شود. اکثر افراد مبتلا به مخملک در ابتدا زبان توت فرنگی سفید دارند. درطی چند روز ممکن است زبان آنها قرمز شود.

سایر علائم مخملک عبارت‌اند از:

1. بثورات قرمز در قسمت های بزرگ بدن شما
  2. صورت برافروخته
  3. تب شدید
  4. گلو درد
  5. سردرد
  6. خطوط قرمز در چین های پوست ، مانند چین های اطراف کشاله ران
  7. این بیماری بیشتر در کودکان 5 تا 15 ساله دیده می‌شود.

آلرژی غذایی یا دارویی

آلرژی غذایی و دارویی می‌تواند علائم مختلفی از جمله زبان توت فرنگی ایجاد کند. آلرژی دارویی و غذایی همچنین می‌تواند علائم دیگری مانند:

• چشم های خارش دار
  • کهیر
  • دهان خراشیده
  • مشکل در تنفس
  • در موارد شدید، آلرژی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

واکنش های آلرژیک باعث التهاب زبان می‌شوند، به همین دلیل است که زبان فرد ممکن است بزرگ و برآمده به نظر برسد. آنتی هیستامین ها به کاهش علائم یک واکنش آلرژیک کمک می کنند.

سندرم شوک سمی

سندرم شوک سمی (TSS) یک عارضه نادر است که با استفاده از تامپون و بسته بندی گاز بینی به وجود می آید. برخلاف تصور رایج، تنها استفاده از تامپون برای مدت طولانی باعث ایجاد TSS نمی شود.

TSS معمولاً در اثر عفونت با باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود، اما TSS همچنین می‌تواند توسط همان گونه‌های باکتریایی گروه A استرپتوکوک ایجاد شود که باعث مخملک می‌شود. آرایش تامپون به باکتری اجازه تکثیر می دهد. مطالعه‌ای در سال 1389 نشان می‌دهد که تامپون‌های مصنوعی و با قابلیت جذب بالاتر، گسترش عفونت باکتریایی را آسان‌تر می‌کنند. علاوه بر زبان توت فرنگی، TSS ممکن است باعث بروز ناگهانی علائم زیر شود:

• تب شدید
  • گلو درد
  • دردها
  • اسهال

اگر فردی مشکوک به TSS باشد، باید به دنبال درمان اورژانسی باشد. اگر فرد به دنبال درمان نباشد، این وضعیت می‌تواند برای زندگی فرد تهدیدکننده باشد.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود. سایر علائم کمبود این ویتامین عبارت‌اند از:

• ضعف
  • مشکلات حافظه
  • مشکل در تعادل
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • گلوسیت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

پزشک می‌تواند علت زبان توت فرنگی را تشخیص دهد. اگر فردی دچار زبان توت فرنگی شد، بهتر است با پزشک صحبت کند. پزشک می‌تواند بیماری زمینه‌ای را تشخیص دهد.

برخی از شرایطی که باعث ایجاد زبان توت فرنگی می‌شوند در ابتدا همیشه شدید نیستند. به‌عنوان‌مثال، زبان توت فرنگی ناشی از کمبود ویتامین B12 را می‌توان به‌راحتی درمان کرد.

سایر شرایطی که باعث ایجاد زبان توت فرنگی می‌شود ممکن است جدی‌تر باشد. سندرم شوک سمی و برخی آلرژی‌ها می‌توانند زندگی را تهدید کنند. اگر فردی فکر می‌کند که ممکن است. سندرم شوک سمی یا یک واکنش آلرژیک حاد شدید داشته باشد، باید به دنبال درمان اورژانسی باشد. یک واکنش آلرژیک حاد شدید آنافیلاکسی نامیده می‌شود که می‌تواند به شوک آنافیلاکسی تبدیل شود. علائم دیگر عبارت‌اند از:

• تورم صورت و گلو
  • مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • فشارخون پایین
  • عوارض

وقتی زبان فردی متورم است، ممکن است غذاخوردن را برای او سخت‌تر کند. اگر شرایط ایجادکننده زبان توت فرنگی درمان نشود، ممکن است عوارضی ایجاد شود. این شرایط عبارت‌اند از:

اگر بیماری کاوازاکی درمان نشود، بیماری ممکن است باعث آنوریسم شریان کرونر (CAA) و سایر مشکلات در قلب شود.  آنوریسم شریان کرونر یک ضعف با اتساع بیش از حد است که باعث برآمدگی در شریان قلب می‌شود. بر اساس یک مطالعه در سال 1394، این ضعف می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در آینده در زندگی افزایش دهد.

اگرشما نیز دچار زبان توت فرنگی شدید، بهتر است با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تشخیص علت زمینه‌ای تنها راه درمان این بیماری است. اگر علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنید ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد و بهتر است به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

آیا عوارض احتمالی نیز در زبان توت فرنگی وجود دارد؟

زبان توت فرنگی می‌تواند دردناک و تحریک کننده باشد. ممکن است زبان خود را گاز بگیرید؛ زیرا بزرگ‌تر از حد طبیعی است. همچنین ممکن است برای جویدن و بلعیدن غذا و نوشیدنی تا زمانی که تورم به پایان برسد، برای شما سخت باشد.

بااین‌حال، شرایطی که می‌تواند باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود، می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. بیماری کاوازاکی که باعث التهاب عروق در بدن شما می‌شود، می‌تواند منجر به التهاب طولانی‌مدت شریان شود.

مخملک ممکن است منجر به تب روماتیسمی شود. این بیماری می‌تواند باعث التهاب در قلب، مغز، مفاصل و پوست شما شود. در برخی موارد، می‌تواند به بیماری کلیوی و عفونت شدید گوش نیز منجر شود. TSS اگر به‌سرعت درمان نشود، می‌تواند منجر به آسیب اندام، شوک و احتمالاً مرگ شود.

تشخیص زبان توت فرنگی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پی‌بردن به علت زبان توت فرنگی این است که ببینید چه علائم دیگری را تجربه می‌کنید. اولین کاری که ممکن است پزشک شما انجام دهد این است که از شما تاریخچه پزشکی اخیرتان را سؤال کند. توضیح دهید که چه زمانی تغییراتی در زبان خود احساس کرده‌اید. به پزشک خود در مورد یک  یا سایر علائمی که تجربه می‌کنید و زمانی که این علائم شروع شده‌اند توضیح دهید.

این فهرست علائم ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای تشخیص لازم است، اما برخی آزمایش‌ها ممکن است به پزشک شما کمک کند تا تشخیص را تأیید کند. به‌عنوان‌مثال، اگر آنها به کمبود ویتامین مشکوک باشند، از شما درخواست آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین در خون شما می‌کند.

درمان زبان توت فرنگی

درمان زبان توت فرنگی نیاز به درمان علت اصلی این علامت دارد. این شامل:

درمان بیماری کاوازاکی

مرحله اول درمان باهدف کاهش تب و التهاب و همچنین جلوگیری از آسیب قلبی است. داروهایی مانند آسپرین می‌توانند التهاب را کاهش دهند. تزریق پروتئین‌های سیستم ایمنی ممکن است برای جلوگیری از آسیب قلبی ضروری باشد.

درمان آلرژی

یک آنتی‌هیستامین می‌تواند علائم کمتر جدی یک واکنش آلرژیک را درمان کند. برای یک واکنش شدید، از جمله آنافیلاکسی، ممکن است تزریق اپی‌نفرین و استروئیدهای داخل وریدی ضروری باشد.

درمان مخملک

یک دوره کامل آنتی‌بیوتیک می‌تواند مخملک را درمان کند.

درمان سندرم شوک سمی

سندرم شوک سمی برای درمان به مراحل متعددی نیاز دارد. یک آنتی‌بیوتیک با عفونت مبارزه می‌کند. داروی دیگری ممکن است برای تثبیت فشارخون لازم باشد. اگر TSS باعث ایجاد حالت تهوع و کم‌آبی بدن در اثر استفراغ می‌شود، ممکن است به مایعات نیاز داشته باشید.

درمان کمبود ویتامین

تغییر در رژیم غذایی ممکن است برای اصلاح کمبود ویتامین کافی باشد. خوردن بیشتر غذاهای غنی از ویتامین B می‌تواند سطح این مواد مغذی مهم را در خون افزایش دهد. برای کمبود شدید ویتامین B-12، ممکن است نیاز به تزریق B-12 برای افزایش سطح این ویتامین داشته باشید