بیماری های لثه

بیماری لثه بیماری دهان و دندانی است که در بافت های اطراف و نگهدارنده دندان رخ می دهد. بیماری های لثه در تمام رده های سنی  قابل مشاهده است  و در اکثر موارد عفونی هستند که در بافت های اطراف دندان ایجاد می شوند. اگر این بیماری عفونی درمان نشود، می تواند منجر به خونریزی در اطراف دندان، بوی بد دهان، لق شدن دندان ودر موارد پیشرفته سبب از دست دادن دندان شود.

بیماری های لثه که بدون علائم درد (مانند سایر بیماری های دندانی) شروع می شوند، بیشتر در مراحل پیشرفته بیماری لثه مشاهده می شوند.

اگر لثه‌های شما خونریزی می‌کنند، عقب می‌روند یا دندان‌هایتان لق هستند، ممکن است یک بیماری التهابی داشته باشید که لثه‌ها و سایر بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این نوع بیماری لثه «بیماری پریودنتال» می‌گویند.

پیشگیری یا درمان بیماری لثه؛ همچنین مزایای جانبی مانند محافظت از دندان های طبیعی، جویدن راحت تر و هضم بهتر را به همراه دارد.

لثه‌های سالم بایدبه گونه ای باشند که خود به خود یا در اثر مسواک زدن خونریزی نداشته باشند، رنگ صورتی روشن داشته باشند، قوام سفت داشته باشد، تورم نداشته باشند. در غیر این صورت می‌توان به وجود بیماری‌های لثه شک کرد و مشکل تشخیص داده شده توسط پزشک در اسرع وقت درمان شود. به خصوص تحلیل رفتن لثه یکی از شایع ترین شکایات بیماران است.

بیماری های لثه چیست؟

می‌توان گفت که بیماری های لثه با یک التهاب لثه ساده شروع می‌شود. واضح ترین یافته خونریزی در ناحیه لثه است. اگر درمان نشود، ممکن است پیشرفت کند و منجر به تورم، قرمزی، خونریزی و تحلیل رفتن لثه شود.

از طرف دیگر، با افزایش طول دندان، دندان‌ها جابه جا می‌شوند و ممکن است بین دندان‌ها فاصله ایجاد شود. این وضعیت که می‌تواند باعث لرزش دندان‌ها نیز شود، می تواند باعث بوی بد دهان نیز شود. به خصوص از آنجایی که افراد سیگاری می‌توانند خونریزی کمتری را احساس کنند، این می تواند از تشخیص بیماری برای مدت طولانی جلوگیری کند.

پریودنتولوژی چیست؟

آناتومی، فیزیولوژی و بافت شناسی بافت نرم و سخت اطراف دندان را بررسی می کند. این علم بیماری های ایجاد شده در این بافت ها را بررسی می کند، درمان این بیماری ها و تداوم سلامت حاصل از درمان را فراهم می کند.

چه عواملی باعث بیماری های لثه می شود؟

باقی مانده های غذایی که تمیز نمی شوند، عامل اصلی بیماری لثه هستند. این بقایای غذا با باکتری های موجود در دهان ترکیب شده و باعث شروع بیماری لثه در بافت های اطراف دندان می شود. علاوه بر این، دیابت، سرطان خون، استرس، داروهای فشار خون قلب، سیگار کشیدن، عادات غذایی نیز باعث ایجاد بیماری های لثه می شوند.

علت اصلی بیماری لثه، لایه لایه چسبناک و بی رنگ به نام پلاک دندانی باکتریایی است که به دلیل تمیز کردن ضعیف دندان‌ها روی سطوح دندان ایجاد می شود.

اگر مراقبت روزانه از دهان و دندان به خوبی انجام نشود، پلاک را نمی‌توان به طور موثر از روی دندان پاک کرد و باکتری های موجود در پلاک باعث تحریک لثه ها می شوند. در این حالت الیافی که لثه را محکم به دندان می چسبانند از بین می روند، لثه از دندان دور می شود و «جیب پریودنتال» تشکیل می شود.

مراحل بیماری های لثه

مرحله 1 – التهاب لثه (التهاب لثه)

این اولین علامت بیماری لثه است و زمانی بروز می‌کند که عفونت لثه را درگیر می‌کند. در نتیجه تجمع پلاک در پایین دندان ها، با التهاب لثه‌های نزدیک به این ناحیه، عوارض شروع می‌شود. قرمزی، خونریزی و تورم لثه ممکن است به دلیل نخ دندان نکشیدن و مسواک زدن نامناسب ایجاد شود. این خونریزی‌ها می‌توانند منطقه ای باشند یا در کل دهان باشند.

مرحله 2 – پریودنتیت

پریودنتیت مرحله دوم بیماری لثه است. از آنجایی که رباط‌های اتصال استخوان به ریشه دندان و همچنین لثه ملتهب می‌شود و آسیب می‌بینند، بیماری به زیر خط لثه پیشرفت می‌کند، در صورتی که پاکت‌های تشکیل ‌شده در پایین دندان عمیق‌تر شوند، مشکل به سرعت و منطقه‌ای رشد می‌کند.

مرحله 3 – پریودنتیت پیشرفته

پریودنتیت پیشرفته مرحله سوم بیماری لثه است. در این مرحله نمی‌توان به راحتی از دندان‌ها استفاده کرد زیرا دندان‌ها به شدت تکان می‌خورند. عفونت گسترده ای در داخل دهان وجود دارد. حتی با درمان‌های جراحی پیشرفته، دندان‌ها ممکن است نجات پیدا نکنند. در چنین شرایطی ممکن است نیاز به کشیدن این دندان‌ها باشد.

علائم بیماری لثه

در هر فرد، تجمع لایه نرم باکتریایی روی سطح دندان، بین دندان‌ها و در محل اتصال دندان و لثه مشاهده می‌شود. هنگامی که این تجمع لایه برداشته نشود، باکتری های مضر به تدریج افزایش می‌یابد و می تواند منجر به مشکلاتی مانند التهاب لثه و آب شدن استخوان اطراف دندان شود. به خصوص از آنجایی که پلاک بیشتری روی جرم انباشته می‌شود، پیشرفت بیماری‌ها تسریع می ‌شود.

در حالی که پلاک میکروبی دندانی به عنوان دلیل اصلی در بین علائم بیماری لثه نشان داده شده است، سیگار کشیدن، دیابت و عوامل ارثی نیز به عنوان عوامل برجسته هستند. علائم بیماری های لثه  را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

1. اگر هنگام مسواک زدن لثه‌های شما خونریزی می کند؛
  2. اگر لثه‌های شما بیشتر از حد معمول قرمز، متورم و حساس هستند.
  3. اگر ترشحات التهابی بین دندان‌ها و لثه‌های خود دارید؛
  4. اگر دندان های شما شل شده یا به تدریج از هم جدا می شوند.
  5. اگر روابط بین دندان های پایین و بالا در طول بایت تغییر کرده باشد.
  6. اگر تغییر یا بدتر شدن تناسب پروتز پارسیل وجود داشته باشد.
  7. اگر مدام از بوی بد دهان شکایت دارید؛
  8. شما باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

به این ترتیب، اگر بیماری لثه شما در مراحل ابتدایی است، بدون اینکه با مشکلات بزرگتری مواجه شوید، می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

با این حال، بیماری پریودنتال می تواند بدون هیچ علامتی به مراحل پیشرفته برسد. به همین دلیل مراجعه به دندانپزشک در فواصل زمانی منظم بسیار مهم است.

علل اصلی بیماری های لثه چیست؟

از علل ایجاد بیماری های لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بلوغ، بارداری و یائسگی
  • دیابت و غیره بیماری‌های سیستمیک
  • داروها
  • فشار

رکود لثه در بیماریهای لثه چیست ؟

تحلیل رفتن لثه، یک مشکل رایج دندانی در بین افراد، در هر سنی ممکن است رخ دهد. بسیاری از مردم ممکن است برای مدت طولانی متوجه رکود در لثه‌ها نشوند. زیرا این مشکل معمولا به کندی پیشرفت می‌کند. این وضعیت که به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد، مستلزم مراجعه به پزشک و درمان بدون اتلاف وقت است.

علائم رکود لثه

شایع ترین علامت ناراحتی، حساسیت است. علاوه بر این، بیماران ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

• خونریزی لثه
  • دندان‌ها بلندتر از آنچه باید ظاهر می شوند
  • قرمزی لثه
  • تورم در لثه

چرا لثه ها عقب می نشینند؟

این سوال اغلب توسط بیمارانی که این بیماری را تجربه می‌کنند پرسیده می‌شود. بیماری های پریودنتال، اثرات ژنتیکی، مسواک زدن نادرست یا سخت، مراقبت ناکافی از دهان، تغییرات هورمونی، سیگار کشیدن، دندان قروچه و فشردن دندان‌ها و کج شدن دندان‌ها را می‌توان به عنوان علل تحلیل لثه نشان داد.

رکود لثه چگونه درمان می‌شود؟

درمان تحلیل لثه؛ اگر ناراحتی در حد جزئی باشد، می‌توان آن را با تمیز کردن کامل ناحیه توسط پزشک انجام داد. در این فرآیند، پزشک ممکن است در صورت لزوم استفاده از آنتی بیوتیک را به بیمار توصیه کند. اگر ناراحتی پیشرفته‌تر باشد، ممکن است نیاز به جراحی لثه باشد. در چنین مواردی می‌توان عملیات‌هایی مانند عمل فلپ باز، بازسازی بافت هدایت شده و پیوند بافت نرم را اعمال کرد. عمل جراحی که باید اعمال شود؛ وضعیت بیمار و میزان بیماری توسط پزشک توسط آن تعیین می‌شود.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری‌های التهابی که لثه ها و سایر بافت های نگهدارنده دندان را درگیر می کنند «بیماری پریودنتال» نامیده می شوند. این نوع بیماری ها می توانند در مراحل بعدی باعث از دست دادن دندان بدون پوسیدگی شوند.

بیماری های پریودنتال مسئول 70 درصد از دست دادن دندان در بزرگسالان است. این بیماری ها در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی و با موفقیت قابل درمان هستند.

پیشگیری یا درمان بیماری لثه؛ همچنین مزایای جانبی مانند محافظت از دندان‌های طبیعی، جویدن راحت تر و هضم بهتر را به همراه دارد.

بیماری‌های پریودنتال با التهاب لثه شروع می‌شود که در آن لثه‌ها خونریزی می‌کنند، قرمز به نظر می‌رسند و حجم آن بزرگ‌تر می‌شود.

اگرچه در ابتدا ناراحتی زیادی ایجاد نمی کنند، اما اگر این مشکلات درمان نشوند، ممکن است بیماری به «پریودنتیت» پیشرفت کند و باعث آسیب جبران ناپذیری به لثه ها و استخوان آلوئولی شود که از دندان‌ها حمایت می کند.

چگونه از بیماری لثه پیشگیری کنیم؟

مهمترین کاری که باید برای پیشگیری از بیماری پریودنتال انجام دهید این است که مراقبت‌های روزانه دهان خود را بدون غفلت انجام دهید و پلاک‌های باکتریایی دندان را از روی دندان‌ها و لثه‌های خود پاک کنید. علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشک از نظر برداشتن پلاک و یا جرم دندان از مناطقی که در طول مراقبت روزانه از دهان نمی‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید نیز مهم است.

درمان بیماری لثه چگونه است؟

درمان بیماری های لثه در مراحل اولیه و پیشرفته با یکدیگر متفاوت است. در مواردی که بیماری لثه زود تشخیص داده می شود، مراقبت روزانه موثر از دهان معمولاً با تمیز کردن جرم، برداشتن پلاک و ایجاد سطح صاف ریشه دنبال می شود.

در مراحل اولیه بیماری لثه، می‌توان با استفاده از روش صحیح مسواک زدن و تمیز کردن جرم از انتقال به مراحل بعدی بیماری لثه جلوگیری کرد. اگر این کار انجام نشود، تارتار تشکیل شده را نمی‌توان با مسواک زدن از بین برد و به مرور زمان ممکن است باعث تخریب استخوان و از دست دادن دندان در مراحل بعدی شود.

در موارد پیشرفته تر ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند. هدف اولیه پیشگیری از پیشرفت بیماری های  لثه به مراحل پیشرونده با کنترل منظم و روش صحیح مراقبت از دهان است.

سوالات متداول در مورد بیماری‌های لثه

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن چیست؟ آیا راه حلی وجود دارد؟

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن ناشی از بیماری لثه است. با برنامه ریزی درمانی ایجاد شده توسط متخصص لثه و روش صحیح مسواک زدن می‌توان از خونریزی لثه جلوگیری کرد.

آیا استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید بی خطر است؟

توصیه می شود برای کودکان زیر 6 سال از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در بزرگسالان به دندان‌ها و لثه ها آسیب نمی رساند.

آیا جرم گیری به دندان آسیب می رساند؟

جرمگیری دندان به دندان آسیب نمی رساند. برعکس، در صورت عدم درمان، تارتار باعث خونریزی و عفونت در لثه‌ها می شود. برای به دست آوردن بهترین نتیجه در بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی، درمان با جرمگیری دندان‌ها مطابق با نیاز بیمار شروع می شود.

بیماری های لثه و درمان آن چیست؟ رکود لثه چگونه درمان می شود؟

برای داشتن لبخندی سالم و ایمن، بیماری های لثه مانند تحلیل لثه نیاز به مداخله و درمان سریع دارند.