جرم گیری دندان

جرم گیری دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟

جرم گیری دندان یک روش رایج است که در بیماران مبتلا به بیماری لثه انجام می شود. بیماری لثه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاک شما به دلیل رعایت بهداشت ضعیف دندان‌ها باعث التهاب لثه‌ها می‌شوند. هنگامی که لثه‌های شما ملتهب می‌شوند، به آرامی از دندان‌هایتان دور می‌شوند و فضای کمی ایجاد می‌کنند که به پلاک‌ها و باکتری‌های بیشتری اجازه نفوذ می‌دهد. سپس پلاک در این پاکت‌ها به دام می‌افتد و با تکنیک‌های مسواک زدن منظم نمی‌توان آن را جدا کرد. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به پوسیدگی دندان و تحلیل استخوان شود.

جرم گیری دندان چگونه انجام می شود؟

جرم گیری دندان شامل برداشتن دقیق پلاک روی سطح دندان ها و همچنین در پاکت های زیر خط لثه است. دندانپزشک شما ممکن است بسته به شدت بیماری شما از بی حس کننده موضعی برای کاهش ناراحتی استفاده کند یا نکند. دو روش وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند پلاک را از بین ببرد.

دندانپزشک شما می تواند پلاک را با یک ابزار دستی به نام کورتاژ بتراشد. دندانپزشک شما این ابزار کوچک را زیر خطوط لثه شما قرار می دهد تا پلاکی که مسواک شما به آن نمی رسد را با دقت از بین ببرد.

یک ابزار اولتراسونیک وجود دارد که دندانپزشک شما ممکن است از آن برای جرم گیری دندان های شما نیز استفاده کند. این ابزار دارای یک نوک فلزی و لرزان با اسپری آب خنک است تا پلاک را از بین ببرد.

فرآیند جرم گیری دندان چگونه است؟

جرم گیری دندان می تواند یک عمل ناراحت کننده باشد. دندانپزشک شما ممکن است یک بی حس کننده موضعی برای کمک به کاهش درد و ناراحتی تجویز کند. اگر نگران درد در حین عمل هستید، با دندانپزشک خود در مورد فرآیند جرم گیری دندان و فرآیند حساسیت زدایی آنها صحبت کنید. جرم گیری دندان نیز بسته به شدت بیماری شما می تواند چندین ویزیت طول بکشد. اکثر دندانپزشکان در طی چندین جلسه جرم گیری دندان را در بخش های خاصی از دهان شما انجام می دهند.

آزمون های دندانپزشکی جرم گیری دندان

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان در خانه و مراجعه منظم به دندانپزشک بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه یا جلوگیری از جدی شدن و عود مجدد آن است. جرم‌گیری دندان یک درمان رایج برای افرادی است که از بیماری لثه رنج می‌برند و می‌تواند به مبارزه با پلاک‌های دیده نشده برای حفظ دهان تمیزتر و سالم‌تر کمک کند.

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

مدت زمان ویزیت شما به شدت وضعیت شما و همچنین اینکه دندانپزشک شما جرم گیری کل دهان را در یک نوبت یا در بخش هایی در طی چندین جلسه انجام می دهد بستگی دارد. به طور معمول، اگر دندانپزشک شما عمل جرم گیری را روی کل دهان شما در یک جلسه انجام دهد، 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا درمان کامل شود.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان می تواند یک عمل ناراحت کننده باشد. با این حال، دندانپزشک شما ممکن است از یک بی حس کننده موضعی برای کمک به کاهش درد و ناراحتی استفاده کند.

مدت زمان نقاهت از جرم گیری دندان چقدر است؟

اکثر بیماران در چند روز اول بعد از عمل احساس ناراحتی و درد خفیف دارند. همچنین ممکن است تا یک هفته با بهبودی لثه‌ها حساسیت داشته باشید.

آیا دندانپزشک شما به نیاز شما به جرم گیری عمیق دندان ها اشاره کرده است؟

این یک روش مهم است که در درمان بیماری لثه استفاده می شود. ممکن است شما را با کمی حساسیت مواجه کند، اما می تواند به بهبود عمق پاکت لثه کمک کند.

جرم گیری عمیق دندان چیست؟

جرم گیری عمیق دندان به عنوان SRP شناخته می شود که در غیر این صورت به عنوان جرم گیری پلنینگ ریشه شناخته می شود. بنابراین، این چه کاری است و چه تفاوتی با جرم گیری دارد؟

به طور خلاصه، جرم گیری دندان به صورت عمیق فقط کمی عمیق تر از جرم گیری معمولی است. متخصص بهداشت دندان شما به زیر خط لثه می رود تا سمومی مانند جرم و سایر موادی که روی سطوح دندان شما چسبیده اند را از بین ببرد.

اگر این مواد حذف نشوند، بیماری لثه یا پاسخ ایمنی لثه بدتر می شود. این به احتمال زیاد منجر به خونریزی لثه ای عمیق تر در پاکت های لثه می شود.

اثرات بلندمدت بزرگ‌تر شدن جرم ها شامل از دست دادن دندان و حتی از دست دادن استخوان است.

جرم گیری عمیق دندان به معنای واقعی کلمه صاف کردن یا تمیز کردن/خراش دادن سطح ریشه است که از نظر فنی زیر خط لثه قرار دارد.

چه کسانی به جرم گیری دندان و روت پلنینگ نیاز دارند؟

برخی از علائم بیماری لثه که ممکن است قبل از تشخیص دندانپزشک در معاینه وجود داشته باشد عبارتند از:

بوی بد دهان

خونریزی لثه (لثه یا پریودنتیت مرحله اول)

بافت لثه ملتهب یا حساس

حساسیت هنگام استفاده از نخ دندان

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

این روش زمانی تجویز می‌شود که جیب‌های لثه شما عمیق‌تر از حد انتظار باشد، که اولین علامت بیماری پریودنتال فراتر از التهاب لثه است. این فقط پس از برداشتن جیب لثه ای در عمق بیش از 3 میلی متر انجام می شود.

به منظور تشخیص از دست دادن استخوان یا یافتن کیست یا آبسه، دندانپزشک شما ممکن است قبل از جرم گیری و روت پلنینگ شما رادیوگرافی انجام دهد.

همانطور که برای متوقف کردن بیماری لثه به کار خود ادامه می دهید، پریودنتیست شما ممکن است جرم گیری عمیق دندانی منظم مانند این را تجویز کند (گاهی اوقات هر 3 ماه یکبار).

در بیماران مبتلا به بیماری مزمن پریودنتال، SRP ممکن است به کاهش عمق پاکت تا 0.5 میلی متر کمک کند.

جرم گیری دندان عمیق و روت پلنینگ در مقابل جرم گیری دندان معمولی

اگر پاکت های پریودنتال عمیقی دارید که تجمع قابل توجهی دارند، زمان بیشتری نسبت به جرم گیری معمولی برای رفع تجمع نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که یک SRP معمولاً یک روش به طور قابل توجهی طولانی تر است.

این نوع روش جرم گیری دندان در بیماران مبتلا به پریودنتیت نیز کمی بیشتر احتمال دارد که باعث حساسیت دندان شود.

چگونه برای جرم گیری دندان آماده شویم

برای آماده شدن برای جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه کار زیادی نمی توان انجام داد، اگرچه برخی از دندانپزشکان ممکن است به شما توصیه کنند با یک دهان شویه ضد عفونی کننده بسیار قوی شستشو دهید. این به این دلیل است که در طول کاشت ریشه، باکتری های زیادی به خون شما منتقل می شود.

با این حال، من این را توصیه نمی کنم زیرا میکروبیوم ظریف دهان را مختل می کند. در عوض، پیشنهاد می‌شوداز سلامت دهان با عاداتی مانند روغن‌کشی، پروبیوتیک‌های خوراکی و خوردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، کم قند برای کاهش التهاب حمایت کنید.

این نه تنها به آماده سازی سیستم ایمنی بدن شما برای مواجهه کوتاه با باکتری های بیشتر کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند اولین گام ها را برای توقف بیماری لثه بردارید.

اگر نگران حساسیت یا درد هستید، می‌توانید قبل از عمل از مسکن‌های بدون نسخه نیز استفاده کنید. شما می توانید ایبوپروفن را شب قبل و صبح عمل خود مصرف کنید تا از التهاب جلوگیری کنید.

چه چیزی در طول جرمگیری دندان انتظار می رود

جرم گیری دندان باید بین 1 تا 2 ساعت طول بکشد.

ابتدا متخصص بهداشت با تزریق یک بی حس کننده موضعی دندان شما را بی حس می کند.

به طور معمول، یک طرف دهان در هر جلسه یک ساعته انجام می شود. به عنوان مثال، سمت راست در یک ساعت (هر دو ربع) و سپس دو ربع چپ یک یا دو هفته بعد انجام می شود.

دندانپزشک، متخصص بهداشت یا پریودنتیست شما از ابزارهایی مانند جرمگیر دندان یا دستگاه اولتراسونیک با نوک ارتعاشی برای پاکسازی پلاک و جرم از بالا و پایین خط لثه استفاده می کند. اغلب به عنوان یک حرکت “مالشی” توصیف می شود که برای صیقل دادن و صاف کردن لکه های زبر روی دندان ها استفاده شود.

چگونه بعد از جرم گیری از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنیم؟

بعد از اینکه جرمگیری خود را انجام دادید، عاداتی وجود دارد که به بهبودی شما کمک می کند.

به مدت 2 تا 3 روز از نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی دوری کنید.

اطمینان حاصل کنید که بزاق زیادی در دهان خود دارید – به این ترتیب سطوح ریشه دوباره معدنی و تقویت می شود. اگر شب‌ها از دهان تنفس می‌کنید، برای جلوگیری از خشکی دهان، نوار چسب را امتحان کنید.

بسیاری از دندانپزشکان یک دوره آنتی بیوتیک را پس از جرم گیری دندان تجویز می کنند تا از عفونت ناشی از افزایش بار باکتری جلوگیری کنند. طبق یک مطالعه در سال 1389، به نظر می رسد که این امر نتایج درمانی خوبی ایجاد می کند. تأثیر نادیده گرفتن بیماری لثه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از دست دادن دندان در اثر پیشرفت پوسیدگی دندان (درمان حفره ها بدون لثه سالم برای محافظت از ریشه دندان دشوارتر است)
  • از دست دادن استخوان آلوئول
  • عقب نشینی دردناک لثه
  • دندان های لق که احتمال افتادن آنها بیشتر است

ضروریست بدانید که جرم گیری دندان ممکن است جالب به نظر نرسد، اما برای متوقف کردن بیماری پریودنتال یک ضرورت است.