جراحی دندان عقل

دندان های عقل در پشت لثه رشد می کنند و آخرین دندان هایی هستند که از بین می روند. اکثر مردم 4 دندان عقل دارند

دندان های عقل مجموعه سوم دندان های آسیاب پشت دهان شما هستند. آنها معمولاً بین 17 تا 25 سالگی می آیند و در اشعه ایکس دیده می شوند.

اکثر مردم آنها را به یکی از دلایل زیر حذف می کنند:

آنها با زاویه اشتباه وارد می شوند. آنها ممکن است به دندان های دیگر شما فشار بیاورند.

دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست. فک شما جایی برای یک مجموعه دندان آسیاب اضافی ندارد.

پوسیدگی یا بیماری لثه دارید. ممکن است با مسواک یا نخ دندان نتوانید به دندان عقل خود برسید.

چرا دندان عقل کشیده می شود؟

اگر دندان عقل شما نهفته باشد اما مشکلی ایجاد نمی کند معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. این به این دلیل است که انجام این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و خطر عوارض را به همراه دارد.

گاهی اوقات، دندان عقل که نهفته شده یا به طور کامل از سطح لثه نشکند، می تواند باعث مشکلات دندانی شود. مواد غذایی و باکتری ها می توانند در اطراف لبه دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

پوسیدگی دندان (پوسیدگی دندان)

بیماری لثه (همچنین ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نامیده می شود)

پریکورونیت – زمانی که پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود

سلولیت – یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو

آبسه – مجموعه ای از چرک در دندان عقل یا بافت اطراف در نتیجه عفونت باکتریایی

کیست و رشد خوش خیم – به ندرت، دندان عقلی که لثه را نبریده باشد، کیست ایجاد می کند (تورم پر از مایع)

بسیاری از این مشکلات را می توان با آنتی بیوتیک ها و دهانشویه های ضد عفونی کننده درمان کرد.

قبل از جراحی

شما با جراح دهان ملاقات خواهید کرد تا در مورد این روند صحبت کنید. در این قرار، مطمئن شوید که:

در مورد مشکلات سلامتی که دارید صحبت کنید.

داروهایی را که به طور منظم مصرف می کنید فهرست کنید.

هر سوالی در مورد جراحی دارید بپرسید.

در مورد نوع بیهوشی صحبت کنید. شما می توانید در حین جراحی بی حس باشید یا در خواب باشید.

برای انجام عمل جراحی و استراحت پس از آن در خانه، زمان استراحت از محل کار یا مدرسه را برنامه ریزی کنید.

در حین جراحی

جراحی شما باید 45 دقیقه یا کمتر طول بکشد.

شما یکی از این انواع بیهوشی را دریافت خواهید کرد تا در حین برداشتن احساس درد نکنید:

موضعی: پزشک دهان شما را با تزریق یک داروی بی حس کننده موضعی مانند نووکائین، لیدوکائین یا مپیویکائین بی حس می کند. همچنین ممکن است برای استراحت یا حتی چرت زدن در حین جراحی، اکسید نیتروژن یا گاز خنده تنفس کنید. کمی بعد باید دوباره احساس هوشیاری کنید.

آرام‌بخشی IV: جراح دهان شما را بی‌حس می‌کند و همچنین از طریق ورید بازو به شما دارو می‌دهد تا شما را خواب‌آلود کند. ممکن است در تمام طول عمل بخوابید.

کلی: داروها را یا از طریق ورید دریافت می کنید یا گاز را از طریق ماسک تنفس می کنید. شما تمام مدت خواب خواهید بود و ممکن است تا یک ساعت یا بیشتر بعد از جراحی بیدار نشوید.

پزشک ممکن است مجبور شود لثه یا استخوان شما را برش دهد تا دندان ها بیرون بیایند. در این صورت، زخم ها را بخیه می زنند تا به سرعت خوب شوند. این بخیه ها معمولا بعد از چند روز حل می شوند. آنها همچنین ممکن است پدهای گازی را در دهان شما قرار دهند تا مقداری از خون را جذب کنند.

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل

مانند تمام جراحی‌ها، کشیدن دندان عقل با خطراتی همراه است. اینها شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است که اگر در دوران نقاهت سیگار بکشید، هر دو احتمال بیشتری دارد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی، “حفره خشک” است که احساس کسل کننده و درد در لثه یا فک شما است و گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از دندان‌پزشک خود را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین خطر کمی آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این معمولا موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.

بعد از جراحی

واکنش هر فردی به بیهوشی متفاوت است. اگر یک بی‌حسی موضعی داشتید و احساس هوشیاری داشتید، ممکن است بتوانید برای شروع بهبودی خود به خانه بروید. حتی ممکن است بتوانید به سر کار برگردید یا فعالیت های عادی خود را انجام دهید.

اکثر افراد بعد از جراحی درد کمی دارند یا اصلاً درد ندارند. احتمالاً برای 3 روز یا بیشتر دچار تورم و ناراحتی خفیف خواهید شد. دهان شما ممکن است به چند هفته نیاز داشته باشد تا به طور کامل بهبود یابد.

دستورالعمل های پزشک خود را برای بهبودی سریعتر دنبال کنید. در اینجا چند نکته برای 3 روز اول پس از جراحی وجود دارد:

1. برای جلوگیری از تورم یا تغییر رنگ پوست از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید.
  2. برای درد فک از گرمای مرطوب استفاده کنید.
  3. به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید تا فک خود را ورزش دهید.
  4. غذاهای نرم مانند پاستا، برنج یا سوپ بخورید.
  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  6. از روز دوم مسواک بزنید. در برابر هیچ لخته خونی مسواک نزنید.
  7. داروهای تجویز شده توسط پزشک را برای کاهش درد یا تورم مصرف کنید.
  8. اگر تب دارید، یا اگر درد یا تورم شما بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارهایی که نباید بعد از جراحی انجام دهید:

مایعات را از طریق نی ننوشید. مکیدن ممکن است لخته های خونی را که به بهبودی دهان شما کمک می کند، شل کند.

دهان خود را خیلی سخت نشویید. ممکن است پزشک شما شستشوی ملایم با آب نمک را توصیه کند.

غذاهای سفت، ترد یا چسبناکی که ممکن است زخم شما را خراش دهند، نخورید.

سیگار نکشید سیگار می تواند روند بهبودی شما را کند کند.