گلوکوم و سلامت دهان

ارتباط بین گلوکوم و سلامت دهان

آیا ارتباطی بین گلوکوم و سلامت دهان وجود دارد؟

گلوکوما، دومین علت شایع برای نابینایی در سراسر جهان است که به آن نیز اهمیت بسزایی داده می‌شود. با این وجود، ما هنوز هم درباره آن بیشتر یاد می‌گیریم.

محققان بررسی می‌کنند که پاسخ ایمنی بدن به التهابات ناشی از عفونت‌های دهانی مانند بیماری لثه، نیز ممکن است نقشی در بیماری چشمی داشته باشد. آن‌ها سعی دارند تا بفهمند که آیا بیماری لثه می‌تواند خطر ابتلا به گلوکوما را بالا ببرد یا آن را شدیدتر کند.

با توجه به این ارتباط ممکن، بیایید به گلوکوما و احتمال ارتباط آن با سلامت دهان نگاهی بیاندازیم.

بیماری گلوکوم یک بیماری مزمن و پیشرفتی چشمی است که به دلیل آسیب به عصب بینایی ایجاد می شود. این بیماری به طور آهسته و پیوسته باعث افت دید و در نهایت می تواند منجر به کوری شود. در حالی که بیشتر مردم با گلوکوم آشنا هستند، بسیاری از آنچه که باعث ایجاد آن می شود، آگاه نیستند:

– آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار بالای چشم است که اغلب از عدم دفع مایعات چشمی ناشی می شود.
– عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد فشار بالا در چشم شوند، مانند عدم تخلیه درست مایعات چشمی، سن، ژنتیک، آسیب های فیزیکی، برخی داروها و بیماری ها، از جمله عفونت های گوش، بینی یا دهان

گلوکوما بیشتر اوقات علائم یا نشانه‌ای ندارد. آغاز بیماری می‌تواند به‌طور آرام و تدریجی باشد و تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند، احساس هیچ مشکلی نکنید. اما هرچند که راهی برای جلوگیری از گلوکوما وجود ندارد، آزمایش چشم منظم می‌تواند به پزشک چشم شما در شناسایی آن به موقع کمک کند. اگر بیماری به‌موقع شناسایی شود، می‌توانید با تیم پزشکی خود همکاری کرده و خطر پیشرفت آن را کاهش دهید یا حتی توقف دهید.

آیا گلوکوما با سلامت دهان و دندان مرتبط است؟

حقیقت این است که برای بررسی این موضوع، بیشتر باید تحقیقات انجام شود. اما اگر نتایج جدید ثابت کننده باشند، عفونت‌های دهانی مانند بیماری لثه ممکن است یک عامل خطر دیگر برای حفظ سلامت چشم شما باشد.

درست شده است که برخی از داروها می‌توانند گلوکومای موجود را بدتر کنند و برای کسانی که آن را ندارند، خطر را افزایش دهند. برخی از این داروها در دندانپزشکی استفاده می‌شوند، لذا اگر گلوکومایی دارید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی

بعضی‌ها احتمال ارتباط بین بیماری لثه و گلوکوما را سرپیچی می‌دانند، اما حقیقت این است که سلامت دهان شما و بهبود کلیتان با هم پیوندیده‌اند. پژوهشگران ارتباطی بین بیماری لثه و بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته، سیستمیک لوپوس، بیماری کرون، و بیماری آلزایمر، را پیدا کرده‌اند.

حقیقت ساده‌ای است که سلامت دندان و دهان شما نمی‌تواند از سلامت کلی شما جدا شود. اگر علائم یا بیماری جدیدی را مشاهده کردید یا شروع به مصرف داروی جدیدی کردید، حتماً پزشک و دندانپزشک خود را مطلع کنید تا از مشکلات غیرمنتظره جلوگیری شود.

کاهش بیماری لثه می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌هایی را کاهش دهد که برای بیشتر آنها ارتباط مستقیمی با بیماری لثه به دنبال داشته است، از جمله دیابت، بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی، کاهش عملکرد شناختی و مشکلات کلیه. اکنون، گلوکوما هم می‌تواند به این لیست افزوده شود.

در عوض، شناسایی زود هنگام گلوکوما با انجام آزمایش چشم جامد، به درمان در اولین فرصت کمک می کند و با کنترل بیماری، عدم پیشرفت بیماری و حفاظت از بینایی را تضمین می‌کند. در هر دو مورد، دسترسی به خدمات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

بیش از 25 درصد از آمریکایی‌ها به خدمات دندانپزشکی منظم دسترسی ندارند. از تخمینی بیش از 93 میلیون آمریکایی که در معرض خطر از دست دادن بینایی هستند، تنها حدود نیمی از آنها در دو سال گذشته آزمایش چشم جامد انجام داده‌اند. بسیاری هم به عدم دسترسی به خدمات به عنوان دلیلی برای انجام آزمایش اشاره می‌کنند.

ارتباط واضحی بین سلامت چشم و سلامت دهان وجود دارد. دسترسی به هر دوی آنها، موجب بهبود نتایج برای اعضای طرح بهداشتی خواهد شد. با پیوستن به مراکز ارائه خدمات دید، به بهترین شیوه‌های پوشش دادن آنها در طرح بهداشتی خود بپردازید.

منبع: https://www.grinmag.com