کشیدن چند دندان در یک روز

کشیدن چند دندان در یک روز

کشیدن دندان ممکن است یک روش بسیار ساده به نظر برسد البته در اینجا ما فقط در مورد کشیدن یک دندان صحبت می‌کنیم که  داستان آن متفاوت از کشیدن چند دندان در یک روز به صورت هم‌زمان است.

بیماران بیشتر با مشکلات دندانی شدید از جمله پوسیدگی دندان‌های متعدد گرفته تا پریودنتیت ژنرالیزه پیشرفته یا عفونت ریشه برای کشیدن دندان مراجعه می‌کنند.

این بیماری‌های دندانی اغلب با کشیدن دندان به بهترین وجه درمان می‌شوند، زیرا دندان‌ها تحت تأثیر پوسیدگی گسترده و بیماری پریودنتال قرار گرفته‌اند به صورتی که هیچ درمان دیگری امکان‌پذیر نیست.

همچنین لازم است که ارزیابی حرفه‌ای موقعیت و آگاهی از خطراتی که این روش ممکن است شامل شود در نظر گرفته شود. سؤالی که باید به آن پاسخ داده شود این است:

دلایل کشیدن چند دندان در یک روز

بیماران جوان ممکن است قبل از دریافت ارتودنسی نیاز به کشیدن چند دندان داشته باشند. دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها راه‌های مختلفی برای مقابله با نامنظمی دندان‌ها دارند. اگر فرزند شما نیاز به کشیدن دندان دارد، در مورد روش و زمان بهبودی کشیدن چند دندان در یک روز با او صحبت کنید.

بیمارانی که دندان‌ها یا لثه‌های آنها به شدت آسیب دیده است نیز ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند. پوسیدگی و عفونت می‌تواند دندان‌ها را خراب کند. دندانپزشکان برای حفظ دندان از پر کردن و درمان ریشه استفاده می‌کنند. گاهی اوقات دندانپزشک به دلیل آسیب زیاد نمی‌تواند دندان را ترمیم کند. صدمات وارده به صورت نیز می‌تواند منجر به کشیدن چند دندان در یک روز شود.

چگونه برای کشیدن چند دندان در یک روز آماده شوید؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال، اجازه دهید چند سؤال متداول در رابطه با کشیدن چند دندان در یک روز را بررسی کنیم.

آیا می‌توانید تمام دندان‌های خود را به یکباره بکشید؟

هیچ محدودیتی در کشیدن دندان وجود ندارد که بتوانید در یک بار مراجعه به دندانپزشک خود انجام دهید. با این حال، متخصصان دندانپزشکی قبل از اینکه تصمیم بگیرند چندین دندان شما را بکشند، محدودیت‌های خاصی را رعایت می‌کنند.

محدودیت با توجه به جنبه‌های زیر تعیین می‌شود:

میزان سختیِ کشیدن دندان

سلامتی بیمار

ظرفیت و توانایی جراح دندانپزشکی که این عمل را انجام خواهد داد

محل دندان‌هایی که قرار است کشیده شوند

اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند به جای کشیدن تمام دندان‌ها در یک جلسه، دندان‌ها در چند جلسه بکشند.

در هر صورت، کشیدن چند دندان در یک روز بسته به توافق شما و دندانپزشک شما بی خطر است.

دندانپزشک شما بهترین روش را برای کشیدن چند دندان در یک روز در نظر می‌گیرند.

آیا کشیدن چند دندان در یک روز دندان ضرر دارد؟

همان‌طور که کشیدن یک دندان ممکن است درد داشته باشد، کشیدن چند دندان در یک روز نیز می‌تواند درد داشته باشد. با این حال، کشیدن دندان با استفاده از بی‌حسی موضعی در طول عمل برای از بین بردن درد انجام می‌شود.

از آنجایی که پس از عمل کشیدن چند دندان اثر بی‌حسی پس از یک ساعت از بین می‌رود، دندانپزشک شما به احتمال زیاد یک داروی مسکن برای کمک به مدیریت درد پس از کشیدن دندان تجویز می‌کند.

گزینه‌های دیگر برای از بین بردن درد در حین کشیدن چند دندان در یک روز عبارت‌اند از:

• بیهوشی آرام بخش با اکسید نیتروژن یا گاز خنده یا از طریق خط داخل وریدی (IV)
  • بیهوشی عمومی با استنشاق از طریق بینی یا IV در بازوی شما انجام می‌شود
  • تجویز این نوع آرام‌بخش‌ها به اضطراب و پیچیدگی عمل بستگی دارد.
  • وضعیت سلامتی شما نیز عامل مهمی است.
  • هنگامی که از یک اختلال اضطرابی رنج می‌برید یا اگر فوبیای دندانپزشکی دارید، به آرام‌بخش نیاز دارید تا به شما کمک کند در طول عمل آرام شوید.

مراقبت‌های پس از کشیدن چندین دندان

دانستن اینکه بعد از کشیدن چند دندان در یک روز چه چیزی انتظار شما را می‌کشد می‌تواند به کاهش استرس شما و تسریع بهبودی کمک کند و به شما آمادگی دهد تا بدانید چگونه برای کشیدن چند دندان در یک روز آماده شوید.

برخی از نتایج بعد از عمل و نحوه برخورد با آنها:

تورم و تغییر رنگ

پس از کشیدن چندین دندان، ممکن است کمی تورم و کبودی را در اطراف چشم یا صورت احساس کنید. کمپرس یخ را در 36 ساعت اول بعد از عمل روی صورت بگذارید و سپس به یک حوله مرطوب گرم تغییر دهید تا درد را به حداقل برسانید.

درد

حداقل درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه مانند نوافن کاهش داد. در صورت تداوم درد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، آن را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.

مراقبت از زخم

گاز گرفتن مداوم گاز استریل بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی است. در صورت ادامه خونریزی باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در صورت توصیه دندانپزشک از دهان‌شویه‌های تجویزی استفاده کنید. در غیر این صورت، یک شستشوی ساده با نمک و آب به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

هیدراته نگه داشتن بدن

هنگامی که دهان شما در حال بهبود است، به‌خصوص لثه‌ها، آب و مایعات به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر محل زخم ترمیم پیدا کند. قبل از اینکه به رژیم غذایی عادی خود برگردید، غذاهای نرم بخورید.

• قبل از کشیدن چند دندان در یک روز و بعد از عمل، بهتر است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • زمان بهبودی پس از کشیدن چند دندان در یک روز بسته به نوع کشیدن دندان متفاوت خواهد بود.
  • پس از استراحت کافی و استفاده از کمپرس یخ و داروهای ضد درد، برای اطمینان از بهبودی کامل، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • شما می‌توانید انتظار زمان بهبودی مشابه با کشیدن یک دندان را داشته باشید و می‌توانید پس از 7 تا 10 روز به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

با این حال، اگر یک دندان عقل نهفته در برنامه کشیدن چند دندان وجود داشت، انتظار داشته باشید که بهبودی کامل ممکن است ماه‌ها طول بکشد. اما، شما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را در دو هفته یا کمتر از سر بگیرید.

سریع‌ترین راه برای التیام پس از کشیدن چند دندان در یک روز چیست؟

پس از کشیدن چند دندان در یک روز نباید عجله داشته باشید تا به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. پس از کشیدن چند دندان، دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را دنبال کنید. مهم است که استراحت کنید، فعالیت بدنی را محدود کنید و غذاهای نرم بخورید. دندانپزشک شما می‌تواند در ویزیت بعدی شما اطلاعات بیشتری در مورد بهبودی به شما بدهد.

روش کشیدن چند دندان در یک روز

روش کشیدن چند دندان را می‌توان با بیهوشی موضعی یا عمومی بسته به وسعت جراحی و وضعیت سلامتی شما انجام داد.

روش اساسی که متخصصان دندانپزشکی برای کشیدن چند دندان در یک روز دنبال می‌کنند عبارت‌اند از:

شما تحت بی‌حسی موضعی، بیهوشی عمومی یا آرام‌بخش قرار می‌گیرید، هر کدام که دندانپزشک شما برای شرایط شما توصیه کند. دندانپزشک شما از ابزار دندان‌پزشکی برای لق کردن هر دندان در لثه استفاده می‌کند. شما دردی را احساس نخواهید کرد اما فشاری را روی دندان خود احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است صدای ساییدن و ترک خوردن استخوان یا دندان را بشنوید. اگر در این مرحله احساس درد کردید، باید بلافاصله به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

برای کشیدن چندین دندان، دندانپزشک شما ممکن است دندان‌ها را به صورت تکی بکشد. یک لایه ضخیم گاز روی محل استخراج قرار می‌گیرد و شما باید آن را با فشار محکم و ثابت گاز بزنید تا خون جذب شود و فرآیند لخته شدن شروع شود.

اگر در طول عمل آرام بخش، از جمله اکسید نیتروژن دریافت کردید، به کسی نیاز خواهید داشت که شما را به خانه برگرداند. بی‌حسی می‌تواند آگاهی شما را مختل کند، به همین دلیل داشتن یک همراه برای شما ضروری است.