سکته مغزی

سکته مغزی و سلامت دهان: آیا ارتباطی وجود دارد؟

سکته مغزی – هر چهار دقیقه یک نفر در ایالات متحده بر اثر آن می میرد! همانطور که بیشتر و بیشتر در مورد اینکه چگونه سلامت دهان و دندان ما بر سلامت کلی ما تأثیر می گذارد، می دانیم، نمی توانیم از خود بپرسیم که آیا رابطه ای بین سکته مغزی و سلامت دهان وجود دارد یا خیر.

درک سکته مغزی

برای درک ارتباط بین سکته مغزی و سلامت دهان، ابتدا باید بدانیم که سکته مغزی چیست و چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آن هستند. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی در مغز می ترکد، یا لخته خون مانع از رسیدن اکسیژن به مغز می شود. فردی که سکته مغزی را تجربه می‌کند، علائم فیزیکی از خود نشان می‌دهد که ممکن است شامل افتادگی صورت، ضعف بازو، یا تکلم یا اختلال در گفتار باشد. در حالی که سکته مغزی می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد، گروه های خاصی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

افراد بالای 65 سال – خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می‌یابد و اکثر قربانیان سکته 65 ساله یا بالاتر هستند.
آمریکایی های آفریقایی تبار – دو برابر بیشتر از قفقازی ها در معرض خطر سکته مغزی هستند و بیشترین احتمال مرگ بر اثر سکته مغزی را دارند.
مشخص شده است افرادی که سبک زندگی خود را انتخاب نمی‌کنند – سبک زندگی بی‌تحرک، سیگار کشیدن، چاقی، و بیماری‌هایی که می‌توانند در نتیجه آن‌ها ایجاد شوند (مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت) باعث سکته مغزی می‌شوند.

مطالعات اخیر نشان داده است که بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، عموماً بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند. متأسفانه، سلامت ضعیف دهان به طور کلی منجر به ایجاد بیماری لثه می شود.

شناخت بیماری لثه

بیماری لثه بیش از 64 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد – این تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال است! این یک بیماری کاملا قابل پیشگیری است که از رشد بیش از حد باکتری ها در دهان ایجاد می شود. بیماری لثه که با لثه‌های قرمز و متورم که از دندان جدا شده و به راحتی خونریزی می‌کنند مشخص می‌شود، مراحل متعددی دارد و می‌تواند با درمان مناسب بارها کند شود.

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری لثه، پیروی از اقدامات خوب مراقبت از بهداشت دهان و دندان و پیروی از توصیه های دندانپزشک است: مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و دهان شویه روزانه، جویدن آدامس بدون قند بین وعده های غذایی زمانی که مسواک زدن یک گزینه نیست، و حداقل دو بار در سال برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بنابراین، چگونه سکته و بیماری لثه به هم مرتبط هستند؟

stroke and oral health

ارتباط بین بیماری لثه و سکته مغزی

ارتباط اصلی بین بیماری لثه و سکته، التهاب است. فراوانی باکتری های مرتبط با بیماری لثه، عفونت دهان است. متأسفانه، این عفونت باکتریایی می تواند وارد جریان خون شود و باعث التهاب شود که احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد و منجر به سکته می شود.

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا التهاب ناشی از بیماری لثه منجر به التهاب عروقی (مربوط به بیماری قلبی و سکته مغزی) می شود یا برعکس، مطالعات واضح است که ارتباطی وجود دارد. در واقع، التهاب مرتبط با بیماری لثه نیز با شرایطی مانند دیابت، برخی از سرطان‌ها و حتی بیماری آلزایمر مرتبط است.

Stroke And Oral Health

سکته مغزی و سلامت دهان

از آنجایی که بسیاری از مردم هم تحت تاثیر بیماری لثه و هم سکته هستند، درک خطرات و راه های پیشگیری از هر دوی آنها مهم است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان سکته مغزی را تجربه کرده‌اید، مهم‌تر از همیشه این است که از روش‌های خوب مراقبت از دهان استفاده کنید. بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند ممکن است برای حفظ مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان به حمایت نیاز داشته باشند، به‌ ویژه اگر محدودیت‌های شناختی یا جسمی داشته باشند که مانع از یادآوری کامل یا انجام درست کارها شود.

منبع