پریودنتیت و ژنژیویت

تفاوت بین پریودنتیت و ژنژیویت چیست؟

پریودنتیت و ژنژیویت شرایطی هستند که علائم مشترک زیادی دارند اما تعدادی تفاوت کلیدی نیز دارند. در این پست، به این می‌پردازیم که هر یک چه علاِئمی دارند، چگونه با هم تفاوت دارند و چگونه می‌توان احتمال ابتلا را درمان یا کاهش داد. برای پاسخ به تفاوت آنها، ابتدا باید بررسی کنیم که چگونه آنها شبیه هستند.

پریودنتیت و ژنژیویت: شباهت ها

پریودنتیت و التهاب لثه هر دو مربوط به لثه هستند. آنها هم نتیجه تجمع باکتری ها هستند و هم این تجمع در نتیجه بهداشت دهان و دندان نامناسب است. ما می گوییم زیر بهینه به جای ضعیف، زیرا شرایط بسیار رایج است، در واقع، اکثر بزرگسالان بریتانیا تا حدی مشکلات لثه دارند. جلوگیری از تجمع باکتری در طول زمان حتی با بهترین تلاش برای مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهانشویه دشوار است.
در حالی که تعداد کمی از کودکان یا بزرگسالان جوان از التهاب لثه یا پریودنتیت رنج می برند، بسیاری از بزرگسالان بالای 40 سال با علائم ظاهر می شوند. برای هر دو حالت، درست است که بگوییم هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به یکی از شرایط یا دیگری (اگر نه هر دو) بیشتر است.
این واقعیت که هر دو بسیار مشترک هستند – و ما به این خواهیم رسید که آیا آنها به یک اندازه مشترک هستند یا خیر – می تواند منجر به احساس امنیت کاذب شود.
اگر اکثر بزرگسالان بریتانیا درجاتی از شکایت لثه دارند، و التهاب لثه و پریودنتیت شکایات لثه هستند، پس نمی توانند آنقدرها هم بد باشند، می توانند؟ متأسفانه، ایمنی در اعداد ممکن است کمی اطمینان ایجاد کند، اما در واقع به مبارزه با محصولات جانبی شرایط کمک نمی کند.

کدام اول می آید
ژنژیویت همیشه قبل از پریودنتیت ظاهر می شود. این یک مرحله اولیه است و بنابراین نمی‌توان پریودنتیت را بدون اینکه قبلاً دچار التهاب لثه شده باشد، داشت.

این بدان معنا نیست که ژنژیویت همیشه منجر به پریودنتیت می شود، در واقع به دور از آن، و همچنین به این معنا نیست که یک الگوی ثابت وجود دارد که چه مدت ممکن است طول بکشد تا یکی به دیگری منجر شود.
معنی آن این است که وقتی فردی به ژنژیویت مبتلا می شود، احتمال ابتلا به پریودنتیت افزایش می یابد. این خودش نگران کننده است.

ژنژیویت – مرحله اول
در اکثریت قریب به اتفاق موارد، التهاب لثه به دلیل ایجاد پلاک ایجاد می شود و بنابراین ما در اینجا بر روی آن علت تمرکز خواهیم کرد.
به مرور زمان در مناطقی که دندان ها و لثه ها به اندازه کافی تمیز نشده اند پلاک ایجاد می شود و این محصولات جانبی باکتری های موجود در این پلاک مانند آنزیم ها و سموم تخریب کننده است که در نهایت منجر به التهاب لثه می شود.
پیچیدگی فزاینده کلنی های باکتریایی و سموم و آنزیم های تولید شده منجر به التهاب لثه و سپس، به طور بالقوه، سایر عوارض جانبی ناخوشایند التهاب لثه می شود.

هالیتوزیس
این عوارض جانبی چیزهایی هستند که بسیاری از بزرگسالان در برخی از مراحل تجربه خواهند کرد – خونریزی لثه در اثر مسواک زدن، لثه های قرمز و ملتهب و بوی بد دهان (هالیتوزیس) شایع ترین شکایات هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که هر سه مورد نیز می توانند ناشی از عوامل غیر مرتبط با التهاب لثه باشند.

ژنژیویت بدون شک ناخوشایند است، اگر نه لزوماً دردناک باشد. داشتن لثه هایی که خونریزی می کنند، لثه های قرمز، ملتهب و بوی بد دهان می توانند به وضوح بر عزت نفس، سطح استرس و خلق و خوی کلی تأثیر بگذارند. کاری که ژنژیویت انجام نمی دهد، ایجاد آسیب طولانی مدت است. هر چند ممکن است ناخواسته باشد، اما شرایطی نیست که لثه را فرسایش دهد یا منجر به از دست دادن دندان شود.

پریودنتیت هر چند. این یک موضوع متفاوت است…

پریودنتیت – علت واقعی نگرانی
لثه همیشه قبل از پریودنتیت ایجاد می شود اما ژنژیویت همیشه منجر به پریودنتیت نمی شود.
پریودنتیت یک بیماری لثه است و همانطور که نشان می دهد بسیار جدی تر از التهاب لثه است. در حالی که محصولات جانبی ژنژیویت ناخوشایند هستند، اثرات پریودنتیت بسیار مهمتر است.
تمام مشکلات التهاب لثه همچنان وجود خواهد داشت – لثه ملتهب، خونریزی هنگام مسواک زدن و احتمال خوردن غذا و بوی بد دهان، اما سایر مشکلات جدی‌تر نیز رخ می‌دهد.
با پریودنتیت، التهاب تا حدی ادامه می یابد که استخوان فک شروع به از بین رفتن می کند. این می تواند منجر به لق شدن دندان ها، طولانی شدن ظاهری دندان ها از طریق فرورفتگی لثه و در نهایت افتادن دندان ها یا کشیدن دندان ها شود.

خشونت آمیز
پریودنتیت می تواند به طور تهاجمی بروز کند، اما به همان اندازه، برای دیگران حتی اگر بهداشت دهان و دندان ضعیفی داشته باشند، می تواند بسیار تدریجی تر باشد.
تصور می‌شود که تمایل افراد به ابتلا به پریودنتیت تحت تأثیر ژنتیک و انتخاب‌های سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و نوشیدن یا عدم مصرف الکل است.
چیزی که حتی بدون مراجعه به یک متخصص بسیار سخت تر و غیرممکن است، این است که آیا چیزی که باعث نگرانی شما می شود التهاب لثه، پریودنتیت یا چیز دیگری است.

چگونه می توان گفت که کدام یک را دارید
به طور واقع بینانه برای کسی که برخی از علائم هر یک از این بیماری ها را تجربه می کند امکان ندارد که خود تشخیص دهد که دارد. علاوه بر این، حتی اگر کسی بتواند بگوید کدام یک را دارد، به درمان این بیماری کمک نمی کند.

ارزیابی وضعیت لثه بخشی از هر معاینه منظم دندانپزشکی است، از طریق قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک، آنها اطمینان حاصل می کنند که هر گونه علائم التهاب لثه یا پریودنتیت به موقع تشخیص داده می شود.

تشخیص سریع حیاتی

تشخیص سریع هر مشکلی مهم است زیرا با عوارض جانبی ناخواسته ژنژیویت مقابله می کند و شاید مهمتر از آن، خطر تبدیل شدن به پریودنتیت کامل را کاهش می دهد.

یکی از مشکلاتی که متخصصان دندانپزشکی با آن مواجه هستند این است که اغلب ما بیماران را تنها زمانی می بینیم که مشکلات ریشه ای عمیق پیدا کرده و ایجاد شود. بیماری که فقط یک بار به ما مراجعه می کند که واقعاً نگران خونریزی لثه باشد، اگر معاینات منظم خود را انجام می داد، ممکن است با یک بیماری بسیار کمتر جدی مقابله کند.

ناآگاهی سعادت نیست – اگر دلیلی دارید که باور کنید به التهاب لثه یا پریودنتیت مبتلا هستید، باید آن را بررسی کنید. اگر محلی زندگی می کنید، ما یک پریودنتیست در لندن برای شما داریم.
ممکن است شما فقط به التهاب لثه خفیف مبتلا شده باشید – این یک روال برای دندانپزشکان و متخصصان بهداشت است. یک نظافت حرفه ای خوب، چند توصیه در مورد نحوه مسواک زدن و حفظ بهداشت دندان و شما در راه خواهید بود که بدانید با این وضعیت برخورد شده است.

آسیب استخوان
اگر پریودنتیت دارید، ممکن است قبلاً آسیبی به استخوان فک وارد شده باشد، همچنین ممکن است از آسیب بیشتر جلوگیری شود. هر چه  این بیماری مدت طولانی‌تر درمان نشود، فرسایش و آسیب بیشتری به استخوان فک وارد می‌شود و عواقب جدی دیگری مانند لق شدن دندان‌ها و خطر افتادن دندان افزایش می‌یابد.

جایی خجالت وجود ندارد، این موارد شرایط نادری نیستند که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، آنها شرایط فوق العاده رایجی هستند که اجتناب از آنها دشوار است. لطفاً همین امروز  زمان معاینه خود را رزرو کنید، تیم دندانپزشک دکتر اسمی به خوبی برای مقابله با تمام مشکلات دندانپزشکی مجهز می باشد.

منبع: https://www.thedentalsurgery.co.uk/